بهداشت و درمان

هوالله الربی
گردآورنده: خدیجه رزاقی
آلرژی در فصل بهار
 با فرا رسیدن فصل بهار،یکی از مشکلات شایع که برای برخی افراد به وجود می آید آلرژی فصلی است.آلرژی،واکنش سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلف است.
تولید مثل جنسی در گیاهان گلدار با انتقال گرده از یک گیاه به گیاه دیگر انجام میشود.بعضی از گیاهان که گلهای زیبا و معطر دارند حشرات را جذب میکنند.همین حشرات باعث انتقال گرده های گیاهان به یکدیگر میشوند اما درباره گیاهانی که گلهای بدون بو دارند اینها موجب توجه حشرات نیستند بنابراین گرده های خود را رها می کنند تا از طریق باد به گیاه منتقل شود.با پراکنده شدن گرده های این گیاهان در هوا احتمال تنفس آنها به وسیله انسان و حیوانات وجود دارد.بعضی از افراد به این مواد حساس هستند که با وجود آنها یکسری اختلالات عمده به وجود می آید.در مناطق گرم،گرده افشانی درختان در اوایل بهار صورت میگیرد.در این مناطق ،بسته به مکان زندگی شما و خصوصیات آب و هوای منطقه و نوع گیاهان محیط،علائم آلرژی بروز میکند.
زمانی که بدن در برابر عوامل حساسیت زا قرار میگیرد برای مبارزه با آن نوعی پادتن یا آنتی بادی تولید میکند.آنتی بادی ها به ماست سل ها (جزئی از سلولهای خونی)متصل میشوند و هیستامین ازاد میکنند.هیستامین ها عامل اصلی علائم آلرژی هستند.
*** آلرژی میتواند ژنتیکی باشد یعنی اگر یکی از والدین به آلرژی مبتلا باشد ابتلای 1 فرزند از 3 فرزند ممکن است.

تشخیص آلرژی:
ابتدا باید مطمئن شوید که علائم در شما مربوط به آلرژی فصلی است.عطسه،آبریزش بینی،سوزش و خارش گلو،ریزش اشک از چشم ها و برخی علائم سرماخوردگی مثل سردرد از علائم آلرژی هستند.این علائم میتوانند منجر به التهاب گوش و سینوس ها شود.اگر علائم هر سال در یک زمان مشخص بروز کنند و بعد از مدتی به سرماخوردگی عفونی منتهی شوند شما به آلرژی فصلی مبتلا هستید.
تست آلرژی:
وارد کردن مقدار بسیار جزئی از ماده آلرژن در لایه خارجی پوست می باشد.بعد از 20 دقیقه اگر عکس العمل پوست مثل کهیر،قرمزی یا ورم آشکار شد به آن ماده آلرژی دارید.
تفاوت سرماخوردگی و آلرژی:
سرماخوردگی 5-3 روز طول میکشد اما آلرژی تا پایان فصل وجود دارد.
*علائم حساسیت به صورت متناوب بروز پیدا میکند ،صبح ها و غروب تشدید پیدا میکند.
علائم:
آبریزش بینی،ریزش اشک،سرفه،عطسه،خارش،تنگی نفس،خس خس،گرفتگی بینی،پوست خشک و قرمز
***آلرژی های فصلی نه تنها با سردرد ها ارتباط دارند بلکه در بروز سردردهای میگرنی هم موثر هستند.
پیشگیری:
1)از ماده ای که میدانید به آن حساسیت دارید دوری کنید.
2)در روزهای خشک که باد میوزد در منزل بمانید.بهترین زمان برای خارج شدن از منزل،بعد از بارندگی است که گرده های معلق در هوا توسط باران شسته شده است.
3)زمانی که در اطراف شهر هستید پنجره های ماشین را ببندید تا کمتر در معرض هوا باشید.
4)هنگام راه رفتن روی چمنزار و برگ ها،ماسک بزنید زیرا در این حالت گرده ها و اسپور قارچ ها در هوا زیاد است.
5)اگر در محل زندگیتان گرده های گیاهی در فضا پراکنده میشود پنجره ها را در وسط صبح(10 صبح) و ابتدای غروب(حدود 7)بسته نگهدارید.(ساعات اوج گرده افشانی گیاهان)
6)به جای فرش و قالی از کف پوش استفاده کنید.
7)کف اتاق را با جارو برقی جارو بزنید و با دستمال مرطوب وسایل را پاک کنید.
8)حیوانات کوچک اهلی در منزل نگهداری نکنید.
9)عروسک های پشمالو را در جعبه قرار دهید.
10)گلدان هایی که باعث حساسیت شما میشوند در منزل نگه ندارید.
11)اگر کولر آبی دارید حتما هر سال پوشال آن را عوض کنید زیرا رشد قارچ ها در پوشال موجب تشدید آلرژی میشود.
12)از محیط های افراد سیگاری و استعمال دخانیات اجتناب کنید.
13)از آنتی اکسیدان ها مثل میوه،سبزی و امگا3 استفاده کنید.
14)استفاده از مواد غذایی ضد التهابی مثل روغن ماهی
15)استفاده از مواد کاروتنوئید دار مثل اسفناج و سیب زمینی شیرین
16)مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید.نوشیدن مایعات ،عوارض حساسیت های فصلی و تنفسی را کاهش میدهد.
17)فردی که به حساسیت مبتلاست باید تا جای ممکن از ادویه ها ،غذاهای تند و بودار،خوراکی هایی مثل سوسیس،کالباس،غذاهای سرخ کردنی دوری کند.
18)برخی میوه ها و صیفی جات مثل کیوی یا گوجه فرنگی در افراد آلرژی ایجاد میکند.
19)استفاده از رژیم غذایی ویتامین مثل (ب)
20)اجتناب از غذاهایی که رایحه طبیعی دارند مثل عسل و گرده گل
21)سینوس ها و بینی خود را با سرم نمکی شستشو دهید.
22)روزانه 30 دقیقه ورزش کنید.
23)شبها زودتر بخوابید.
24)استراحت و دور شدن از کار به مدت 1 ربع در زمانی که احساس خستگی میکنید.
25)از یک دستگاه تصفیه هوا در اتاق استفاده کنید.
****نکته:افرادی که دچار خلط گلو هستند ، احساس صاف کردن سینه دارند و مشکی در ریه و سینوس ندارند مشکل اصلی برگشت اسید معده است که معمولا با پرهیز غذایی و تغییر زمان خوردن و خوابیدن مشکلات به حداقل میرسد.اگر علائم سینوزیت،آلرژی و ریوی رد شد احتملا ریفلاکس معده به مری مطرح است.در این صورت باید غذای کم حجم،کم چرب و چای کمرنگ استفاده شود.مواد غذایی حاوی مواد رنگی،افزودنی و نگهدارنده محدود شود.2 ساعت قبل از خواب چیزی خورده نشود.هنگام خواب از ناحیه کمر به بالا شیب داشته باشد.با مصرف کوتاه مدت آنتی اسید،خلط و بوی بد دهان هم برطرف میشود.
***نکته:سیستم ایمنی بدن اگر ضعیف شده باشد خطر ابتلا به آلرژی را افزایش میدهد.
***نکته:مصرف بیش از حد آنتی بیوتیکها ،واکسیناسیون زیاد،قرص های ضد بارداری،آلودگی محیط زیست و... سیستم ایمنی بدن را کاهش میدهند.
********هیچ وقت دارویی را بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.*********
استرس:

الذین آمنو تطمئن قلوبهم بذکرا... الا بذکرا... تطمئن القلوب.
واژه استرس از لغت فرانسوی  به معنی محکم بستن،تنگ تر شدن و فشار ،مشتق شده است.استرس،پاسخ کامل بدن به عامل محرک است که به وسیله سطح خود آگاه و یا ناخودآگاه به عنوان عامل آزار دهنده دریافت میشود.
فصل امتحانات نزدیک است.همه ما با واژه **امتحان** آشنا و درگیر بوده ایم.فصل امتحانات در بسیاری از افراد نگرانی و دلهره به همراه دارد.استرس امری طبیعی است اما گاهی ممکن است عوارضی را به جا بگذارد.البته توجه داشته باشید که مقدار کمی اضطراب سازنده است و فرد را وادار میکند که به جلو حرکت کند.بهتر است بدانیم که چگونه میتوان از اضطراب مخرب جلوگیری کرد.
نشانه های وجود استرس:
عصبی بودن،آرام و قرار نداشتن،احساس خستگی،سرگیجه،تکرر ادرار،افزایش ضربان قلب،بی حالی،تنگی نفس،تعریق،بی خوابی،لرزش،دلهره،سردرد،بی اشتهایی و دلشوره.

روش های کاهش اضطراب قبل از امتحانات:
*همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.پس سعی کنید یادگیری درس ها را به شب امتحان موکول نکنید.
- برای درس خواندن برنامه ریزی کنید.
- سبک یادگیری خود را بشناسید.
- مدیریت زمان را یاد بگیرید.تنبلی و خیال پردازی،زمان را از شما میگیرند.
- بین درس خواندن ها چند دقیقه استراحت کنید.ساعت های متوالی درس خواندن ،شما را خسته خواهد کرد.
- محیطی آرام و بدون عواملی که باعث حواس پرتی شما میشوند انتخاب کنید.
-تلفن خود را در حالت سکوت قرار دهید.و یا روی پیغامگیر بگذارید.
-روش های کسب آرامش را یاد بگیرید و به کار ببندید مثل نماز،دعا،ورزش و فعایت های هنری
-حتما زمان درس خواندن از مطالب ،خلاصه ای تهیه کنید.شب امتحان این مطالب خلاصه شده بسیار مفید خواهد بود.
- استرس منفعل کننده و انرژی گیر را به استرس محرک تبدیل کنید
- خود را باور کنید.
- سعی نکنید همیشه نفر اول باشید.
- هرگز خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.
انتظار جهش زیاد و خارج از توانایی خود نداشته باشید.
-نسبت به خود قضاوت مثبت داشته باشید.
- تکنیک های ایجاد تمرکز را یاد بگیرید.
- جملات مثبت با خود تکرار کنید: من از عهده این امتحان به خوبی بر می آیم،من میتوانم،من آرامم و ....
- بعد از هر امتحان ،دیگر به آن فکر نکنید.
- استراحت و خواب کافی داشته باشید.
- ورزش کنید.ورزش ،مواد استرس زا را از بدن خارج میکند.
- غذای مناسب بخورید.هرگز وعده های غذایی را حذف نکنید.
- خود را به داروهای آرام بخش عادت ندهید.
- چند ساعت قبل از امتحان زمان یادگیری نیست.سعی کنید بیشتر ارامش کسب کنید و به تفریح بپردازید.
- با دوستانتان قبل از شروع امتحان صحبت نکنید چون آنها هم مثل شما مضطرب هستند و ممکن است به راحتی انتقال دهند.
-و****** جلسه امتحان را بانام خدای بزرگ شروع کنید******.

رابطه تغذیه و استرس:
1)کربوهیدرات:
کربوهیدرات ها انرژی لازم را فراهم میکنند،ایمنی بدن را افزایش میدهند و از استرس جلوگیری میکنند.علاوه بر اینها سبب میشوند مغز ،سروتونین تولید کند.سروتونین هورمون ایجاد کننده آرامش است.

2)میوه و سبزیجات:{به خصوص هویج،کرفس،کاهو،اسفناج،سیب،انگور،مرکبات}
این مواد آنتی اکسیدان فراوان دارند.آنتی اکسیدان ،ایمنی بدن را افزایش داده و مانع از استرس میشود.

3)مغزها و آجیل:
دارای ویتامین( ایی  و بی). هستند.ویتامین( ایی) به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکند.ویتامین(بی) هم به کاهش استرس کمک میکند.علاوه بر آن به جلوگیری از افزایش ضربان قلب و افزایش فشار خون در زمان استرس کمک میکند.

4)لبنیات:
شیر کم چرب به دلیل داشتن کلسیم به آرامش بدن بسیار کمک میکند.در مجموع لبنیات ماده ای به نام تیروسین دارد که میزان سروتونین را افزایش میدهد یعنی پروتئین ها مقدار سروتونین را افزایش داده و سبب آرامش میشوند.

5)آب:مصرف کم مایعات سبب سردرد و عدم تمرکز میشود.نوشیدن 8 لیوان آب در شبانه روز،بسیار مفید است.


تعداد بازدیدکنندگان:1558
تاریخ بارگذاری:1393/3/13
3


دانستنی ها

بنده حق راز ماناییآنچه در عاشورا اتفاق افتاد
تحول ‌پذیریمرگنیروی عادت
القاب آقا صاحب الزمان سوره یسشمع و آینه
نوروز مبارکزندگی یک رنج نیستاسترس
خواص عنابسنگ و مانعوابستگی و تعلقات
عباس "ع" پرواز کننده در عالم بهشتعباس "ع" پرواز کننده در عالم بهشتامام حسین ع
دعانیایشتخت سلیمان
پرفروش ترین داروها دگزامتازونتبریک میلاد حضرت ابوالفضل العباس (ع)
ساز دهنی یا Harmonicaپیاده روی پل طبیعت
فهرست انواع سازهامیوه های مناسب سرماخوردگیچهل قاعده شمس تبریزی