استرس

استرس:

الذین آمنو تطمئن قلوبهم بذکرا... الا بذکرا... تطمئن القلوب.
واژه استرس از لغت فرانسوی  به معنی محکم بستن،تنگ تر شدن و فشار ،مشتق شده است.استرس،پاسخ کامل بدن به عامل محرک است که به وسیله سطح خود آگاه و یا ناخودآگاه به عنوان عامل آزار دهنده دریافت میشود.
فصل امتحانات نزدیک است.همه ما با واژه **امتحان** آشنا و درگیر بوده ایم.فصل امتحانات در بسیاری از افراد نگرانی و دلهره به همراه دارد.استرس امری طبیعی است اما گاهی ممکن است عوارضی را به جا بگذارد.البته توجه داشته باشید که مقدار کمی اضطراب سازنده است و فرد را وادار میکند که به جلو حرکت کند.بهتر است بدانیم که چگونه میتوان از اضطراب مخرب جلوگیری کرد.
نشانه های وجود استرس:
عصبی بودن،آرام و قرار نداشتن،احساس خستگی،سرگیجه،تکرر ادرار،افزایش ضربان قلب،بی حالی،تنگی نفس،تعریق،بی خوابی،لرزش،دلهره،سردرد،بی اشتهایی و دلشوره.

روش های کاهش اضطراب قبل از امتحانات:
*همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.پس سعی کنید یادگیری درس ها را به شب امتحان موکول نکنید.
- برای درس خواندن برنامه ریزی کنید.
- سبک یادگیری خود را بشناسید.
- مدیریت زمان را یاد بگیرید.تنبلی و خیال پردازی،زمان را از شما میگیرند.
- بین درس خواندن ها چند دقیقه استراحت کنید.ساعت های متوالی درس خواندن ،شما را خسته خواهد کرد.
- محیطی آرام و بدون عواملی که باعث حواس پرتی شما میشوند انتخاب کنید.
-تلفن خود را در حالت سکوت قرار دهید.و یا روی پیغامگیر بگذارید.
-روش های کسب آرامش را یاد بگیرید و به کار ببندید مثل نماز،دعا،ورزش و فعایت های هنری
-حتما زمان درس خواندن از مطالب ،خلاصه ای تهیه کنید.شب امتحان این مطالب خلاصه شده بسیار مفید خواهد بود.
- استرس منفعل کننده و انرژی گیر را به استرس محرک تبدیل کنید
- خود را باور کنید.
- سعی نکنید همیشه نفر اول باشید.
- هرگز خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.
انتظار جهش زیاد و خارج از توانایی خود نداشته باشید.
-نسبت به خود قضاوت مثبت داشته باشید.
- تکنیک های ایجاد تمرکز را یاد بگیرید.
- جملات مثبت با خود تکرار کنید: من از عهده این امتحان به خوبی بر می آیم،من میتوانم،من آرامم و ....
- بعد از هر امتحان ،دیگر به آن فکر نکنید.
- استراحت و خواب کافی داشته باشید.
- ورزش کنید.ورزش ،مواد استرس زا را از بدن خارج میکند.
- غذای مناسب بخورید.هرگز وعده های غذایی را حذف نکنید.
- خود را به داروهای آرام بخش عادت ندهید.
- چند ساعت قبل از امتحان زمان یادگیری نیست.سعی کنید بیشتر ارامش کسب کنید و به تفریح بپردازید.
- با دوستانتان قبل از شروع امتحان صحبت نکنید چون آنها هم مثل شما مضطرب هستند و ممکن است به راحتی انتقال دهند.
-و****** جلسه امتحان را بانام خدای بزرگ شروع کنید******.

رابطه تغذیه و استرس:
1)کربوهیدرات:
کربوهیدرات ها انرژی لازم را فراهم میکنند،ایمنی بدن را افزایش میدهند و از استرس جلوگیری میکنند.علاوه بر اینها سبب میشوند مغز ،سروتونین تولید کند.سروتونین هورمون ایجاد کننده آرامش است.

2)میوه و سبزیجات:{به خصوص هویج،کرفس،کاهو،اسفناج،سیب،انگور،مرکبات}
این مواد آنتی اکسیدان فراوان دارند.آنتی اکسیدان ،ایمنی بدن را افزایش داده و مانع از استرس میشود.

3)مغزها و آجیل:
دارای ویتامین( ایی  و بی). هستند.ویتامین( ایی) به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکند.ویتامین(بی) هم به کاهش استرس کمک میکند.علاوه بر آن به جلوگیری از افزایش ضربان قلب و افزایش فشار خون در زمان استرس کمک میکند.

4)لبنیات:
شیر کم چرب به دلیل داشتن کلسیم به آرامش بدن بسیار کمک میکند.در مجموع لبنیات ماده ای به نام تیروسین دارد که میزان سروتونین را افزایش میدهد یعنی پروتئین ها مقدار سروتونین را افزایش داده و سبب آرامش میشوند.

5)آب:مصرف کم مایعات سبب سردرد و عدم تمرکز میشود.نوشیدن 8 لیوان آب در شبانه روز،بسیار مفید است.


تعداد بازدیدکنندگان:1043
تاریخ بارگذاری:1393/7/12
1


دانستنی ها

زندگی یک رنج نیستاسترسخواص عناب
سنگ و مانعوابستگی و تعلقاتعباس "ع" پرواز کننده در عالم بهشت
عباس "ع" پرواز کننده در عالم بهشتامام حسین عدعا
نیایشتخت سلیمانپرفروش ترین داروها
دگزامتازونتبریک میلاد حضرت ابوالفضل العباس (ع)ساز دهنی یا Harmonica
پیاده روی پل طبیعتفهرست انواع سازها
میوه های مناسب سرماخوردگیچهل قاعده شمس تبریزیبانوی نور
پیامک ویژه تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه (س)کبد چربسینوزیت
تبریک بمناسبت میلاد حضرت محمد (ص) و امام صادق (ع)پیامک های تبریک آغاز امامت امام زمان (عج)آلودگی هوا
نامه پدری مظهرالعجائب به فرزند کریمشخادم حرم معجزات روز کربلا